Saga Frisk Sundberg

Efter året som frilans: Saga Sundberg har hittat sin plats

Oct 29, 2025

Bild: Skärmdump, Instagram / @sagasundberg, i granskande syfte.

När Saga Sundberg, 21 år, hösten 2024 meddelade att hon lämnar sin roll som content creator hos Bianca Ingrosso, väckte det uppmärksamhet.

Många såg beslutet som ett modigt steg att våga lämna en trygg anställning för att stå på egna ben som frilansande fotograf.

Men när Saga tog steget till att bli frilans fortsatte hon på den bana hon redan lagt grunden för. Hon hade redan etablerat sig som fotograf med uppdrag för Biancas bolag - Caia, Ani, Avora och Mino.

Nya uppdrag och växande nätverk

Saga har nu gjort kampanjer för Ellos, Gina Tricot och fotograferat för Svenska ELLE i New York, det är uppdrag som visar hur hennes arbete nu sträcker sig utanför den krets där allt började.

Saga är idag knuten till agenturen Iconic Sthlm och beskriver sig själv som

“creative / photographer / videographer consultant”.

Ett år med frihet och fokus

I ett Instagraminlägg i juni skrev hon:

“Tacksam varje dag över att få vakna upp och jobba med det jag älskar och brinner för. Viktigt att stanna upp & njuta på vägen... För tre år sedan hade jag drömt om att få vara där jag är idag, både privat & jobbmssigt.”

Mellan två världar

Att vara både content creator och fotograf gör Saga till en av de unga kreatörer som rör sig smidigt mellan att skapa innehåll för sociala medier och att leverera professionella kampanjer.

Det är en kompetens som blivit mycket eftertraktad i influencerbranschen.

På sitt Instagramkonto visar Saga delar av sina uppdrag. Där blandas jobb med privata bilder och samarbeten, något som speglar hur hennes professionella och personliga varumärke idag går hand i hand.

Men det visar också den utmaning många kreatörer står inför, att skilja på den privata personen och den yrkesmässiga.

Ett naturligt nästa steg vore ett separat konto där hennes bildspråk och uppdrag får stå helt i centrum.
Det skulle sannolikt stärka hennes yrkesidentitet ytterligare.

Mer än någons flickvän

I medier har Saga ofta nämnts i samband med sin tidigare flickvän Rosanna Charles, känd från podden “Högt i tak”med Susanna Guidetti och TV-program som “Lyxfällan” och “Sveriges värsta kändisbilförare”.

Men att Saga skulle definieras utifrån den relationen känns inte rätt. För den som följt hennes resa står det tydligt att hon är sin egen. En ung och målmedveten kreatör som på kort tid byggt upp ett starkt och självständigt yrkesliv.

Hon tillhör en ny generation kreatörer som både vill skapa fritt och bygga hållbara karriärer utan att be om ursäkt för var de kommer ifrån.


Kontakta / Tipsa: kontakt@influenspejl.se


Lämna gärna en kommentar

Bild: Skärmdump, Instagram / @sagasundberg, i granskande syfte.

När Saga Sundberg, 21 år, hösten 2024 meddelade att hon lämnar sin roll som content creator hos Bianca Ingrosso, väckte det uppmärksamhet.

Många såg beslutet som ett modigt steg att våga lämna en trygg anställning för att stå på egna ben som frilansande fotograf.

Men när Saga tog steget till att bli frilans fortsatte hon på den bana hon redan lagt grunden för. Hon hade redan etablerat sig som fotograf med uppdrag för Biancas bolag - Caia, Ani, Avora och Mino.

Nya uppdrag och växande nätverk

Saga har nu gjort kampanjer för Ellos, Gina Tricot och fotograferat för Svenska ELLE i New York, det är uppdrag som visar hur hennes arbete nu sträcker sig utanför den krets där allt började.

Saga är idag knuten till agenturen Iconic Sthlm och beskriver sig själv som

“creative / photographer / videographer consultant”.

Ett år med frihet och fokus

I ett Instagraminlägg i juni skrev hon:

“Tacksam varje dag över att få vakna upp och jobba med det jag älskar och brinner för. Viktigt att stanna upp & njuta på vägen... För tre år sedan hade jag drömt om att få vara där jag är idag, både privat & jobbmssigt.”

Mellan två världar

Att vara både content creator och fotograf gör Saga till en av de unga kreatörer som rör sig smidigt mellan att skapa innehåll för sociala medier och att leverera professionella kampanjer.

Det är en kompetens som blivit mycket eftertraktad i influencerbranschen.

På sitt Instagramkonto visar Saga delar av sina uppdrag. Där blandas jobb med privata bilder och samarbeten, något som speglar hur hennes professionella och personliga varumärke idag går hand i hand.

Men det visar också den utmaning många kreatörer står inför, att skilja på den privata personen och den yrkesmässiga.

Ett naturligt nästa steg vore ett separat konto där hennes bildspråk och uppdrag får stå helt i centrum.
Det skulle sannolikt stärka hennes yrkesidentitet ytterligare.

Mer än någons flickvän

I medier har Saga ofta nämnts i samband med sin tidigare flickvän Rosanna Charles, känd från podden “Högt i tak”med Susanna Guidetti och TV-program som “Lyxfällan” och “Sveriges värsta kändisbilförare”.

Men att Saga skulle definieras utifrån den relationen känns inte rätt. För den som följt hennes resa står det tydligt att hon är sin egen. En ung och målmedveten kreatör som på kort tid byggt upp ett starkt och självständigt yrkesliv.

Hon tillhör en ny generation kreatörer som både vill skapa fritt och bygga hållbara karriärer utan att be om ursäkt för var de kommer ifrån.


Kontakta / Tipsa: kontakt@influenspejl.se

© 2025 Influenspejl

© 2025 Influenspejl

© 2025 Influenspejl