Chloé Schuterman

Chloé Schuterman gör dalahästen till symbol för Stockholm

Dec 1, 2025

Bild: Hemsida: Cloeys.com

Influencern och designern Chloé Schuterman står bakom klädvarumärket Cloeys.
I den senaste kollektionen lanserar hon ytterligare en ”City Sweater” för Stockholm, en tröja som beskrivs som något att bära när man vill vara “ready to take on the city in style”.

Tröjorna har motiv av dalahästar och kurbits, två klassiska allmogemotiv från Dalarna. Både kurbitsmålningar (blommor som ofta förekommer på moraklockor och brudkistor )och dalahästen växte fram under 1700-talet och har alltså nästan 300 års historia.

Bild: Hemsida: Cloeys.com

Texten “Stockholm” är skriven i en stil som liknar blackletter. Det är en typografi som ofta kopplas till äldre europeisk europeisk boktryckarkonst och från medeltida vapensköldar.

Från turistbutik till lyx

Under 1900-talet massproducerades dalahästen som souvenir och började ses som en symbol för Sverige, även om de flesta vet att ursprunget är Dalarna. Den hamnade i samma kategori som älgskyltar, midsommarstänger och svenska flaggor.

När samma symboler dyker upp på en tröja för 3 800 kronor, förflyttar Chloé symbolerna från allmoge till lyxvarumärke på Östermalm.

Det går inte att låta bli att undra hur idéarbetet kring hur City-tröjan gick till. Varför just dalahästar, kurbits och gotiskt typsnitt kopplas till Stockholm?
Diskuterades symbolernas ursprung överhuvudtaget?

CLOEYS karta hjälpte inte varumärket

Kartan som ska visa var man kan köpa kläder från CLOEYS markerar städerna på fel plats. Detta, särskilt i kombination med att dalahästen och allmoge används som symboler för Stockholm, påverkar hur seriöst varumärket uppfattas.

Kontakta / Tipsa: kontakt@influenspejl.se


Lämna gärna en kommentar

Bild: Hemsida: Cloeys.com

Influencern och designern Chloé Schuterman står bakom klädvarumärket Cloeys.
I den senaste kollektionen lanserar hon ytterligare en ”City Sweater” för Stockholm, en tröja som beskrivs som något att bära när man vill vara “ready to take on the city in style”.

Tröjorna har motiv av dalahästar och kurbits, två klassiska allmogemotiv från Dalarna. Både kurbitsmålningar (blommor som ofta förekommer på moraklockor och brudkistor )och dalahästen växte fram under 1700-talet och har alltså nästan 300 års historia.

Bild: Hemsida: Cloeys.com

Texten “Stockholm” är skriven i en stil som liknar blackletter. Det är en typografi som ofta kopplas till äldre europeisk europeisk boktryckarkonst och från medeltida vapensköldar.

Från turistbutik till lyx

Under 1900-talet massproducerades dalahästen som souvenir och började ses som en symbol för Sverige, även om de flesta vet att ursprunget är Dalarna. Den hamnade i samma kategori som älgskyltar, midsommarstänger och svenska flaggor.

När samma symboler dyker upp på en tröja för 3 800 kronor, förflyttar Chloé symbolerna från allmoge till lyxvarumärke på Östermalm.

Det går inte att låta bli att undra hur idéarbetet kring hur City-tröjan gick till. Varför just dalahästar, kurbits och gotiskt typsnitt kopplas till Stockholm?
Diskuterades symbolernas ursprung överhuvudtaget?

CLOEYS karta hjälpte inte varumärket

Kartan som ska visa var man kan köpa kläder från CLOEYS markerar städerna på fel plats. Detta, särskilt i kombination med att dalahästen och allmoge används som symboler för Stockholm, påverkar hur seriöst varumärket uppfattas.

Kontakta / Tipsa: kontakt@influenspejl.se

© 2025 Influenspejl

© 2025 Influenspejl

© 2025 Influenspejl